Thumb dwro xristougennwn 620x420

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΣΤΙΣ ΓΙΟΡΤΙΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ


Τα Χριστούγεννα είναι ίσως η μόνη περίοδος μέσα στο έτος που «οφείλεις» να γιορτάζεις – με εξαίρεση τα γενέθλια σου. Αυτό από μόνο του είναι εξαιρετικά πιεστικό, ειδικά αν υπολογίσει κανείς πως μπορεί να μην έχεις κάτι να γιορτάσεις. Μπορεί τα οικονομικά σου να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, πολύς κόσμος βρίσκεται άλλωστε σε αυτή τη θέση πια, μπορεί η προηγούμενη χρονιά να σε «χτύπησε κάτω σαν χταπόδι» και να βίωσες απώλειες, χωρισμούς, θανάτους, την απόλυση. Μπορεί να μην είσαι τόσο καλά στην υγεία σου. Μπορεί να είσαι και μια χαρά αλλά να είσαι απλώς κουρασμένος/η. Θεμιτό, όλα τα παραπάνω είναι θεμιτά. Αυτό μπορείς να το δεχτείς;


Το πρώτο βήμα κατά τη γνώμη μου για να μην αισθανθείς άσχημα ή μειονεκτικά στη διάρκεια των εορτών είναι να αποδεχτείς, εσύ ο ίδιος, εσύ η ίδια, ότι έχεις δικαίωμα να μην αισθάνεσαι καλά, να μην είσαι χαρούμενος/η, σαν να μην έχεις κάτι να γιορτάσεις. Θεωρώ ότι αυτή η παραδοχή είναι εξαιρετικά απελευθερωτική.


Το δεύτερο βήμα είναι να αποφασίσεις τι θα σε ευχαριστούσε. Επίσης, είναι απολύτως «θεμιτό» να σε ευχαριστεί το να ξεκουραστείς, τα να κοιμηθείς, το να μην δεις την οικογένεια σου. Αντίθετα μπορεί να θες να διαβάσεις εκείνο το βιβλίο που αγόρασες το καλοκαίρι και δεν έχεις προλάβει ούτε να τσαλακώσεις το εξώφυλλο. Δώσε μερικές μέρες στον εαυτό σου που θα κάνει κάτι που πραγματικά θα θέλει και όχι κάτι «υποχρεωτικό». Κάνε όμως κάτι. Φτιάξε ένα πλάνο για το τι θες να κάνεις τις ημέρες που θα κάθεσαι. Μην ξυπνάς το πρωί χωρίς σχέδιο. Μην αφεθείς να «βουλιάξεις» (ξέρεις για ποιο πράγμα μιλάω). Απλώς γέμισε τις ημέρες σου με δημιουργικές δραστηριότητες που σε ευχαριστούν.


Το Τρίτο βήμα: βάλε σε εφαρμογή αυτό το πλάνο που έχεις για την κάθε μέρα. Μπορείς να μαγειρέψεις. Δε χρειάζεται η μαγειρική να είναι τιμωρία. Δοκίμασε καινούριες συνταγές, δοκίμασε να φτιάξεις χριστουγεννιάτικα μπισκότα για να κάνεις δώρο φέτος σε όσους θα ήθελες αλλά δε μπορείς να αγοράσεις. Βάλε τα παιδιά σου στο παιχνίδι. Δεν έχεις παιδιά; Μαγείρεψε με τα ανήψια και τα βαφτιστήρια σου. Σίγουρα θα έχεις. Καθάρισε το σπίτι σου. Είναι εξαιρετική γυμναστική και ως εκ τούτου παράγει ενδορφίνες που σε βοηθούν να νιώθεις χαρούμενος, σε βοηθάει να αποβάλεις το στρες και τελικά ένας καθαρός και φροντισμένος χώρος σε ξεκουράζει. Πέτα οτιδήποτε περιττό ή που σε γεμίζει επώδυνες αναμνήσεις (ή έστω καταχώνιασε τα κάπου που να μην τα βλέπεις) και δημιούργησε χώρο για ότι καινούριο θα έρθει στη ζωή σου. Τα νέα πράγματα, οι νέες εμπειρίες ακόμη και μόνο τα καινούρια βιβλία είναι το μόνο σίγουρο που θα σου συμβεί την καινούρια χρονιά.


Το Τέταρτο βήμα: κοιμήσου καλά και ξεκουράσου. Φρόντισε να κλείσεις την τηλεόραση και επέτρεψε (ή επέβαλε) στον εαυτό σου να κοιμάται σε ένα δωμάτιο χωρίς ηλεκτρικές συσκευές. Καμία. Ούτε τηλεόραση, ούτε υπολογιστή, ούτε laptop, ούτε κινητό, ούτε ipad. Τίποτα. Διάβασε μερικές σελίδες από ένα βιβλίο πριν κοιμηθείς και δες πως θα αισθάνεσαι το επόμενο πρωί. Ξύπνα συγκεκριμένη ώρα, όχι πολύ νωρίς ή πολύ αργά και ξεκίνα τη μέρα σου με ένα καλό πρωινό και μουσική. Κάνε ένα μπάνιο πριν βγεις έξω.


Το Πέμπτο βήμα: κάλεσε φίλους στο σπίτι. Είμαι σίγουρη ότι έχεις φίλους που θα ήθελες να δεις. Κατά πάσα πιθανότητα και την οικογένεια σου θα ήθελες να δεις. Αν όμως οι συναντήσεις τις γιορτινές αυτές ημέρες πυροδοτούν παλιές κόντρες, άλυτα θέματα, ανταγωνισμούς, είναι καλύτερο να αποφύγεις την επαφή. Αντίθετα, κάλεσε στο δικό σου σπίτι αυτούς που σε κάνουν να αισθάνεσαι όμορφα μαζί τους. Αυτούς που σε βοηθούν να χαλαρώνεις. Αυτούς που είναι στη ζωή σου για να περνάς κι εσύ καλά.


Τέλος, προσπάθησε να θυμάσαι ότι σίγουρα θα υπάρχουν κάποια θετικά κομμάτια στην πραγματικότητα σου, ακόμη κι αν είναι πολύ δύσκολο να τα δεις αυτή τη στιγμή. Προσπάθησε να εντοπίσεις τα πράγματα που σε ικανοποιούν, ξεχώρισε αυτά που σε ευχαριστούν, αυτά για τα οποία είσαι ευγνώμων και γράψ’ τα σε ένα χαρτάκι. Διάλεξε ένα όμορφο χαρτάκι ή ζωγράφισε το. Κόλλησε το στον καθρέφτη σου και διάβαζε το κάθε πρωί πριν ξεκινήσεις τη μέρα σου.


Και πάνω απ’ όλα : αν δεν αισθάνεσαι καλά, υπάρχουν πάντα υπηρεσίες και άτομα που μπορούν να σε βοηθήσουν. Ζήτησε βοήθεια.